علم وعمل ازدیدگاه قرآن وروایات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده فهیمه عبدالرزاقی
- استاد راهنما حسن عبدالهی
- سال انتشار 1392
چکیده
:همان نایاپ هدیکچ هلاسر نیا رد و هدش هتخادرپ تایاور و نآرق نابز زا ملاع و ملع هاگیاج هب ،نآ ماسقا نایب و ملع فیرعت نمض ود نیا هچنانچ یلو ،تسین دنمدوس ییاهنت هب مادکچیه ،ملع نودب لمع و لمع یب ملع هک تسا هدیدرگ تابثا یسر و نتفرگ جوا و زاورپ یارب لابود نوچمه ،دنشاب مهاب ،ملع نیرت مهم .دنا ناسنا ترخآ و ایند تداعس هب ند دوش یم ینازرا ناسنا هب دنوادخ بناج زا ملع رون ،دش هارمه لمع اب ملع نیا رگا و تسا فیلکت و هفیظو هب ملع ا نامیا و اوقت رب و رترو هلعش ناسنا بلق رد ملع رون زور هب زور ،نآ هب لمع و رتشیب ملع بسک رب تموادم اب و و وا رد )لطاب زا قح صیخشت تردق(ناقرف و دنوادخ زا تیشخ و صلاخا نوچمه ،اوقت راثآ و دوش یم هدوزفا .ددرگ یم ریخ هب تبقاع لاعتم دنوادخ تساوخ هب و نایامن
منابع مشابه
علم ازدیدگاه صوفیه
موضوع این پژوهش بررسی علم ازدیدگاه صوفیه است وهدف،پاسخ دادن به این پرسش که باتمام ارزش واهمیتی که اسلام وادیان آسمانی دیگربرای علم ودانایی قائل شدهاند،صوفیه که خودرامتصل به اهل بیت رسول(ص)وصحابه میدانند،چراعلم راحجاب اکبرنامیده ا ند؟ پاسخ به این پرسش هادرگرومطالعه ی آثارصوفیه نظیر:اللمع فی التصوف،رساله قشیریه،کشف المحجوب و...است. آنجه ازمطالعه متون مهم صوفیه برمی آیدآن است که نسبت علم گریزی در...
پلورالیسم از دیدگاه قرآن وروایات
ما در جهانی زندگی می کنیم که در ابعاد مختلف، متکثر است. نژادها، زبان ها، فرهنگ ها و ادیان متنوع و مختلف تجلی گاه این تکثر است. در برخورد با کثرت ادیان گرایش های مختلفی به وجود آمده است: طبیعت گرائی، وحدت گرائی، حصر گرائی، شمول گرائی و کثرت گرائی. در این پژوهش سعی بر آن داریم تا در حد توان به بحث در مورد کثرت گرائی دینی (پلورالیسم دینی) پرداخته و صرفا با استناد به آیات قرآن و برخی روایات، این ن...
15 صفحه اولعلم النفس ازدیدگاه علامه طباطبائی
چکیده : از دیدگاه علامه طباطبایی اصل بنیادین در علم النفس این است که نفس ناطقه انسان، جوهری مجرد از ماده است که از آن به " من " تعبیر می شود. نفس انسان در ابتداء همانند لوح سفیدی است که صور اشیاء در آن منطبع می شود. صورت اشیاء یا معلوم بالذات، امری مجرد است که حضور آن در نفس که آن هم مجرد است، منجر به علم می شود. علم به دو قسم حصولی و حضوری تقسیم می شود ولی از دیدگاه علامه طباطبایی هر علم حصو...
15 صفحه اولاحسان در قرآن وروایات
چکیده پایان نامه حاضر با عنوان احسان در قرآن وروایات به ابعاد مختلف احسان در قرآن وروایات می پردازد. در این پژوهش معنا ومفهوم احسان در لغت ، اصطلاح ،فقه ،قرآن وروایات مورد کنکاش قرار گرفته واز بین معانی مختلف آن معنا ومفهوم مناسبی برای آن مشخص شده است . این تحقیق با شناسایی زمینه ها وموانع احسان پس از ذکر آنها به آثاری که احسان در دنیا وآخرت برای انسان دارد اشاره شده است . محسنین قرآنی ج...
مفهوم شجره در قرآن وروایات
چکیده در اصل مادّه ی «شَجَرَ» رشد تنه و ساقه ، بالا رفتن شاخه وجود دارد .بر این اساس «شجره» یک پدیده رشد یابنده است که شامل ریشه ، ساقه و میوه است و با محیط اطراف خود تعامل مستقیم و غیر مستقیم دارد. شجره در سرتاسر مراحل آفرینش - ازخلقت اولیّه انسان و ماجرای آدم ابوالبشر (ع) گرفته تا زندگی دنیایی و مادّی او در این کره خاکی و سرانجام در بیان ثواب و عقاب انسانها در سرای عُقـبی - حضوری مستمر و پررنگ دار...
15 صفحه اولخاستگاه تولید علم در قرآن
تأکید قرآنکریم بر موضوعاتی مانند علم، عالم، جستجوی علمی، تعقل وتفکر، نشان دهنده اهمیتی است که این کتاب الهی برای مبانی تولید علم قائل است. به عبارت دیگر بررسی مباحث مذکور از دیدگاه قرآن، خاستگاه نوآوری علمی در کلام خداوند متعال را مشخص خواهد کرد. این موضوعات ارتباط مستقیم با نوآوری وکشف پدیدهها دارند. بنابراین منشاء وخاستگاه تولید علم در اهمیتی است که قرآن به این مباحث میدهد. ومتقابلاً تولید...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - پژوهشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023